Doosje Tutorial

Een leuk cadeaudoosje maken hoeft niet altijd moeilijk of duur te zijn, en is super origineel!
Ik laat jullie in verschillende stappen zien op welke manier je aan de slag kan gaan. 😊
Allereerst heb ik een doosje van parfum gehouden en voorzichtig open geplooid.
Dan heb ik een papierblok genomen, waarvan ik zeker weet dat het doosje erop past om te kunnen omlijnen.
Deze papierblok is van "craft sensation" en komt uit de action.
Elk vel heeft twee verschillende patronen, dus je kan kiezen welke zijde je als binnenkant en buitenkant wil.

Vervolgens gebruik ik het doosje als patroon en omlijn ik het met potlood.
Daarna snijd ik het patroon uit met een liniaal en mesje. Je kan dit ook gerust met een schaar doen.
Nu kan je kiezen welke je buitenkant wordt en gaan we zorgen dat er vouwlijnen op het doosje komen.
Dit kan je zien op je origineel doosje en je ziet het ook waar de uitsnijdingen zijn van de boven- en onderkant van het doosje.
Ik heb de lijnen gescored met mijn "tonic studio's" papiersnijder.
Met een plooibeentje lukt het natuurlijk ook prima.
Je kan het doosje zo laten, maar indien je er een extra touch aan wil geven, kan je een snijmal gebruiken om een venstertje te creeΓ«ren.
Ik heb gekozen voor een ovalen venster, dat ik maak met een snijmal van Crealies; nl CLNestXXL35.
De grootte die je kiest, kan je best passen op je doosje. Je mag zeker niet voorbij je plooilijnen komen.
Ik gebruik een "Sizzix" snijmachine. Zoals je op de foto kan zien heb ik alle lipjes die plooien naar binnen geplooid. Dit omdat het doosje anders niet door mijn machine zou gaan.
De paarse tape komt uit de action en dient eigenlijk om zone's af te plakken als je gaat verven.
Hij werkt prima om snijmallen op hun plaats te houden, omdat hij het papier niet beschadigd eens je de mal wilt verwijderen.
Eens je het venstertje uitgesneden hebt, kan je kiezen of je er een plastiekje voordoet of dat je bijvoorbeeld je cadeautje in een zakje doet.
Ik ga een transparant plastiekje ervoor doen, deze heb ik eens besteld bij "hobbycompleet de duif." Ik heb een link naar hun webshop in de linkerzijbalk van mijn blog staan.
Dit hoeft niet echt recht gesneden te worden, aangezien het aan de binnenzijde van je doosje bevestigd wordt.
Op onderstaande foto zie je hoe ik te werk ga. Ik leg het plastiek over de opening en maak dan met behulp van een lat & stift een streepje. Daarna kan ik hierop snijden/ knippen.
Het op maat gesneden plastiekje kleef ik vast met dubbelzijdige tape.
Ik zorg ervoor dat ik met mijn tape niet voorbij het venster kom.
Hieronder zie je het resultaat.
De volgende stap is het doosje vastlijmen. Bij dit doosje is er niet veel lijm nodig.
Op de foto kan je zien waar ik de lijm aanbreng. Vergeet zeker niet de lijm aan de buitenzijde aan te brengen en goed aan te drukken.
Ik gebruik een lijmroller en  ook wat vloeibare lijm om zeker te zijn dat het goed vast blijft zitten. Beiden komen uit de Action.
Nu kan je kiezen om het doosje zo te laten, maar ik wil een extraatje. 😊
Ik kies ervoor om een bloem aan de bovenkant te bevestigen met een splitpen.
Ik kijk een beetje naar de kleurencombinatie die ikzelf mooi vind. Ik plaats eerst de splitpen door de bloem. De bloem en splitpen komen beiden uit de Action.
Ik plooi de deksel van mijn doosje open en maak aan de binnenzijde een sneetje.
Ik zorg ervoor dat het in het midden van de deksel is.
Hier kan ik dan mijn splitpen door steken.
Ik maak eerst een sneetje, omdat het anders niet mooi lukt om de splitpen er door te krijgen.
Voor mij is mijn doosje nu klaar.
Je kan natuurlijk nog verdere versieringen aanbrengen.
Denk maar aan steentjes, strikjes, lintjes enzovoorts...
Ik hoop dat jullie het een leuke tutorial vonden en voortaan zelf unieke cadeaudoosjes maken! 
Veel plezier!πŸ˜‰
Kathleen 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Distress Oxide achtergrond

Kaartje sketch challenge Craft Sensations